امنیت و نگاهی به اهمیت آن در دنیای امروزه‌ی انسان

آشنایی با واژه امنیت


واژه امنیت ریشه در عبارت عربی امن دارد و به معنی در امان و آسایش ماندن است و در زبان انگلیسی این واژه معادل عبارت Security است. در لغتنامه‌های مختلف این واژه به‌صورت زیر تعریف‌شده است:

دور شدن نسبی از هرگونه تهدید یا حمله و یا آمادگی برای مواجهه با تهدیدات و حملات را امنیت گویند.

در دنیای واقعی حال حاضر، اجتناب و دوری از تهدیدات و حملات امری بسیار حائز اهمیت است. در گذشتگان دور انسان می‌بایست برای حفظ بقاء، موجودیت و در امان بودن خود از دیگر موجودات درنده، تلاش کند و تاکنون نسبت به این امر حیاتی سعی نموده است.

«بدترين جا براي سکونت جايي است که ساکنين در آن امنيت نداشته باشند» اميرالمؤمنين علي (ع)


بشر حال حاضر در دنیای امروزه که با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های گوناگون آشنا شده است؛ به دنبال راه‌کارهایی است تا ایمنی و امن بودن خود را در این دنیای مجازی تأمین نماید و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های حال حاضر برای جوامع بشری شده است. امن بودن از ابعاد و دیدگاه‌های گوناگون دارای گونه‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به امنیت فردی، فرهنگی، اجتماعی و سایبری و ... نام برد.

[caption id="attachment_516" align="aligncenter" width="300"]امنیت و اهمیت آن اهمیت امنیت در زندگی انسان[/caption]

اهمیت امنیت


امنیت را می‌توان به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین و مسلم‌ترین حقوق انسانی بشر دانست که با این حق می‌توان از سایر حقوق و آزادی‌های دیگر بشری، برخوردار شد. بر این اساس، افراد یک جامعه می‌توانند با اطمینان خاطر نسبت به حفظ جان، آبرو و حقوق مادی و معنوی خود اطمینان خاطر داشته باشند. امنیت و دفاع چنان دارای اهمیت است که در قرآن کریم بالغ‌بر 600 آیه به آن اختصاص داده‌شده است.

ازآنجایی‌که ارتباطات در فضای مجازی روند رو به رشد زیادی دارد و باعث گردیده است که در کنار فرصت‌های به وجود آمده آن، تهدیدات فراوانی را به همراه داشته باشد. این مهم ایجاد می‌شود که خود را مقید سازیم تا در راستای ایمن ساختن فضای سایبری کشور عزیزمان ایران بکوشیم و نسبت به آگاه‌سازی افراد جامعه در فضای تبادل اطلاعات بپردازیم.

در این راستا وب‌سایت شکاف به‌عنوان یکی از رسالت‌های اصلی خود شروع به آموزش‌های لازم برای ایجاد بستری امن در فضای سایبری خواهد کرد و امید آن را داریم که کشوری امن و عاری از هرگونه نفوذ داشته باشیم. در مقاله بعدی نگاهی ژرف به امنیت اطلاعات در فضای سایبری خواهیم داشت.

Comments

Popular posts from this blog

انواع حملات CSRF یا حملات جعل درخواست فرا وبگاهی در برنامه‌های کاربردی وب

آشنایی با دستورات کاربردی MySQL برای حملات SQL Injection بخش ششم

آشنایی با مفهوم اولیه پایگاه داده و دلیل استفاده از پایگاه‌های داده